HEI IGJEN – HVORDAN GÅR DET MED DEG I JULEKAOSET?

HUSKER DU Å TA VARE PÅ DEG SELV OGSÅ ELLER TENKER DU BARE PÅ ALLE ANDRE?

Hei igjen- nå er det en stund siden sist og jeg håper at dere alle har en fin førjulstid. Med en gang jeg har skrevet setningen detter følgende kommentar inn i hodet:

«Jada, fin og fin fru Blom- det er søren meg den måneden som er mest stressende i hele året  – også skal vi i tillegg nyte den?»

Det er kanskje sånn det er for de fleste. I hvert fall om du har barn som går på skole og fritidsaktiviteter av ulike slag. Da er det skoleavslutning og avslutning på fotball, karate, turn osv. Også er det jo helst sånn at vi har flere barn, og de skal på forskjellige avslutninger, så da er store deler av desember måned merket med rødt i kalenderen. Det er som en nesten kjenner hvordan skuldrer og nakken går i fullstendig lås hver gang blikket treffer almanakken som henger på den mest utsatte plassen- kjøleskapet- av redsel for at vi skal glemme noen av de forestående avslutningene.

Også skal vi jo gjennom enten ett eller flere julebord selv ,med våre kolleger og venner?

Livet er herlig dere:-).

Nei, la oss være ærlig. Det er ikke så veldig lett å kose seg i desember måned -hvis en ikke klarer å ta vare på seg selv midt oppi alt dette. Hvor blir det av kosen dersom alt bare blir stress, kaos og et jag?

Vi skulle jo helst holdt huset strøkent, hatt middag på bordet, tatt julevasken i alle skap, kriker og kroker. Vi skulle ha samlet familie, slekt og venner til førjulskos og juleverksted, servert hjemmelagede julekaker på bordet osv osv.

Så skulle vi vært på besøk hos forskjellige familievenner som av ulike grunner bor på sykehjem og gamlehjem. Men først skal vi gå på jobb og være smilende tilstede minst 8 timer :-).

Jeg setter det litt på spissen her men jeg ønsker å poengtere at vi stiller rimelig høye krav til oss om hva vi burde gjøre.

Men hvem er det egentlig vi må først tenke på?  

Dersom vi ikke tenker på oss selv og tar vare på oss selv, har vi egentlig så mye å gi til andre da?

Det viser seg år etter år at når julen endelig er her, og vi kan slappe av og skal kose oss med familie og venner, da blir vi syke- forkjølelsen kommer og feberen herjer i kroppen og vi sitter rødmosen i ansiktet og pirker så vidt i julemiddagen- mest av alt kunne du tenkt deg å krype godt inn under dynen og bare fått sovet deg igjennom hele julehelgen. Kjenner du deg igjen?

Hvorfor er det sånn da?

Det er så enkelt at kroppen har blitt utsatt for så mye stress og høyt tempo, at når vi endelig roer litt ned da kjenner vi hvor sliten vi faktisk er i kroppen.

Så hva med å gjøre noen enkle grep i en ellers så hektisk måned? Jeg tenkte at jeg kunne dele litt med dere om hva jeg gjør- så får dere selv bestemme om  dette kan være noe som kunne verdt å prøve :-).

  • Jeg velger å la den store julevasken vente til etter jul- det er ingen som legger merke til om jeg har vasket inni alle skap, kriker og kroker likevel ,så hvorfor skal jeg stå på hodet i vaskebøtten og bruke all min energi opp på storrengjøring bare for at jeg skal ha en god samvittighet?
  • Jeg velger å bake pepperkaker med guttene mine- det er fordi det er de eneste kakene som de syns er kjekt å være med på å bake, de andre sortene står bare å lagres i kakeboksene til dess jeg kaster innholdet i januar måned- altså lager jeg ikke flere sorter- de andre kan jeg kjøpe på butikken.
  • Jeg prioriterer en halv time for meg selv hver kveld etter at barna har lagt seg til å gjøre ingenting:-).
  •  Jeg slår av fjernsynet, tenner lys og nyter stillheten som senker seg i heimen. Det er deilig !!!

Dersom tankene kommer sigende med alt som jeg skulle gjort og alt som jeg skal gjøre er jeg blitt veldig god på å gå tilbake til å gjøre ingenting. Det vil si at jeg lar tankene komme og gå uten at jeg henger meg opp i de. Jeg er bevisst på at denne halvtimen bare skal være min og min alene. Det er ingen som når meg på telefon for den har jeg satt på lydløs og lagt fra meg i et annet rom sånn at jeg ikke merker om noen ringer :-).

Eller jeg ligger meg i badet, tenner stearinlys og setter på noe deilig avslappende musikk.

Ved at jeg gjør disse små grepene for meg selv har jeg mye mer å gi mine nærmeste. Dette fordi jeg tar meg tid til å pleie meg selv og mine egne behov. Jeg er bevisst på å være god mot meg selv -jeg vet at da kan jeg klare så mye mer og være en hyggeligere person mot de rundt meg.

Dersom du syns dette er vanskelig å få til alene, at du føler at hodet spinner av gårde med alt som skulle vært gjort eller skal gjøres, musklene er i helspenn i kroppen og energien er dalende så foreslår jeg at du tar å innvilger deg en behandling og to – dette for at du skal få en best mulig tid sammen med dine når julaften endelig er her.

Kjenn etter hva du trenger av behandling, soneterapi kan hjelpe deg, men det finnes også andre behandlinger som kan hjelpe deg- uansett hva du velger så ønsker jeg deg en fin FØRJULSTID og ta vare på deg selv og dine behov.

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *