Det finnes mange forskjellige typer stress og det finnes positivt stress og negativt stress.

Det positive stresset er det stresset som gjør at vi blir mer «giret» på oppgaven. Vi kjenner at blodet pumper kjappere rundt i kroppen og du kjenner at humøret er på topp- konsentrasjonen er superfokusert på det den skal fokusere på og energien i kroppen fortsetter å være til stede.

BRA! Da har du ett stress som er positivt for deg og det «stresset» er med på å løfte deg -som gjør at du presterer det lille ekstra.

Men, det er ikke bra når denne positive opplevelsen snur til det motsatte – da har du et stress som sakte men sikkert bryter kroppen din gradvis ned, og du står igjen med det motsatte..Humøret forsvinner, konsentrasjonen avtar mer og mer og energien blir gradvis mer borte. En skikkelig kjedelig og vond «spiral» å havne i.

Ofte er det ikke det ytre stresset som egentlig stresser oss- det er det indre stresset som ingen egentlig snakker så mye om. Det er vår indre samtale med oss selv…  Jeg burde vært på besøk hos den og den… Jeg kan vel ikke gjøre dette- Hva vil de andre si?…Jeg har egentlig ikke lyst til å arbeide overtid i dag og, men jeg orker ikke kjeft og sure blikk fra sjefen eller kolleger..Jeg ønsker bare å være aleine litt, men jeg kan jo ikke det – jeg har jo familie- hva vil folk tro?

Kjenner du deg igjen i noe av det ovenstående?

Jeg tror de fleste vil nikke og være enig i en eller flere av punktene. Så hva gjør du med det?

Tenker du at det er best å avvente – det går sikkert over om jeg gir det litt tid?

Jo, det går seg sikkert til men, neste gang da …tenker du det samme ?

En ting er sikkert og det er at om du alltid skal vente til neste gang så vil du gradvis innhentes av det negative stresset og kroppen vil begynne å gi deg mer tydlig signal på at du må begynne å lytte!

Hodepinen kommer oftere, fordøyelsen begynner å fungere dårligere, nakke og ryggplager vil bli mer markert, beina begynner å verke, kanskje begynner du å utvikle allergier av forskjellige arter osv. Alle disse plagene vil stort sett avta når du roer deg litt ned.

NOPE, HELT FEIL!! Tenker du kanskje- for det er jo hver gang jeg roer ned – det være seg i helger eller ferier – at jeg alltid blir syk. Det kan så være men det er jo bare da du slapper av og lytter!

I dagens travle hverdag har du ikke tid til å lytte- en blokkerer ute kroppens signaler fordi det passer ikke inn i kalenderen å være syk- En har ikke tid! Så når du endelig senker tempoet litt så klarer kroppen og signalisere- men hvor lenge hadde du selv orket å gjentatt samme beskjed før du hadde blitt sinna….Da bruker en kraftigere metoder- da blir jeg syk!!! Kroppen svarer med å bli syk.

Det er tidsfrister i øst og vest og alt det andre som jeg burde, skulle og må gjøre og -på toppen av det hele- så har en alltid dårlig samvittighet for alt det som en ikke får gjort!

Unngå å gå så til grader i veggen og begynn og senk kravene til deg selv.

 Jeg ønsker å stille deg et enkelt spørsmål:

Dersom du prøver å se deg selv utenfra- se på deg selv som din beste venn- Ville du ha hatt alle kravene til vennen din også- eller hadde du sagt at Vennen ikke måtte stille så høye krav til seg selv?

Vi er vår egen verste fiende og vi må lære å lytte til kroppen før kroppen ikke orker mer- da slipper du den lange seige oppbyggingen av både kropp og psyke :-).

Det snakkes mye om «Mindfullness» og det kurses i «mindfullness» oftere og oftere- det er liksom den nye «IN trenden» blant bedrifter som skal ta vare på sine ansatte- men for meg er meditasjon det samme som mindfullness.

Det handler om å være i seg selv her og nå, men uansett hva en velger å kalle det- så er det et positivt tiltak og det er bra at det tas fatt i :-).

 Men det viktigste er å endre livstilen sin så slipper en å glemme det når denne «In trenden» er ute av bildet igjen..

Håper du ble inspirert til og gjør endringer som gjør at du klarer å beholde det positive stresset men lar det negative stresset gå…..

Vi høres

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *