Visst du at vår psykiske tilstand kan påvirke helsen?

Her i Vesten er det mange som ikke er klar over hvor stor innvirkning følelsene vår har på vår fysiske kropp. Vi ser kanskje litt oppgitt ut i luften når en hører folk si at følelsene våre påvirker hvordan du har det i din fysiske kropp.
Alle mennesker tåler å være sinte, bekymret og føle sorg. Vi kan til og med tåle et lite sjokk i ny og ne uten at det verken går ut over nattesøvnen eller helsetilstanden vår. Dette er helt normalt og det er en del av livet.

Men det er når disse emosjonelle tilstandene blir ekstreme eller varer over lengre tid, det kan skade den fysiske kroppen vår. Vi kan dele emosjonene inn i syv hovedgrupper.

De syv hovedgruppene er:

– Sinne
– Glede (overstadig glede eller manisk glede)
– Bekymring
– Mentalt stress
– Sorg
– Frykt
– Sjokk

I dag tenkte jeg å ta for meg emosjon 3 og 4. Bekymring og mentalt stress.

Detter er en tilstand som ofte belaster voksne mennesker fra den tiden man starter å få ansvar. Man bekymrer seg for økonomi, husbygging, familie osv. Denne formen for bekymring påvirker milten og dennes funksjoner. Vi mister ofte apetitten og kan få magesmerter. Som et plaster på såret gir vi oss selv noe søtt å spise. Dersom dette varer over lengre tid, kan også energien til lungene våre påvirkes negativt. Vi låser oss automatisk mer i overkroppen når vi er stresset eller bekymrer oss og dette kan forårsake pusteproblemer og smerter/ubehag i brystområdet.

Når miltens energi er svekket kan kroppen gi følgende symptomer: mangel på appetitt, oppblåst i tarmene, ødemer, diare, trykkømhet i magen, svake muskler, gusten farge i ansiktet og almenn svekkelse.

Hva kan du gjøre for å styrke organet milt fysisk? 

Ta tilskudd enzymer, blodsukkerregulerende produkter, Soya, papaya. Moderat inntak av melkeprodukter. Ikke spise mer enn du kan fordøye. Bruk kardemomme, ingefær, fenikkel,karve og bukkhornsfrø i matlagingen.

Hva kan du selv gjøre psykisk for å styrke organet milt?

Slutt å bekymre deg så mye- det er tross alt mye av dine bekymringer som aldri har skjedd, sant? Hold bakkekontakten når noe skjer rundt deg. Bruk sunn fornuft- Kan du gjøre noe med problemet annet enn å bekymre deg? Lev en regelmessig livsstil.

Dette vil ikke si at det ALLTID er dette som gjelder. Kan hende finnes det noen veldig fysiske årsaker til hvorfor du har overnevnte symptomer…
Jeg ønsker deg en fin dag videre, og håper at du syntes at dette var like spennende å lære om som jeg gjorde og fremdeles gjør 🙂

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *