Den bokstavelige oversettelsen av Tai Chi er “grand ultimate eller ultimate ultimate boksing.” Den formelle tittelen for Tai Chi er Tai Chi Ch’uan.

Tai Chi er opprinnelig en kampsport som oppsto i Kina for flere århundrer siden. Det regnes som en myk kampsport, fordi fokuset er på å utvikle en indre mental styrke og ro, i stedet for å beseire en motstander med fysisk styrke.

De grunnleggende prinsippene har sitt utspring i taoismen, Qi Gong, Kung Fu og kinesisk medisin. I henhold til taoismen er alt sammensatt av to motstridende, dog komplementære, elementer: yin og yang, der Yin-elementer anses å være feminine, myke og ettergivende og Yang-elementer anses å være maskuline, harde og stive.

Myk treningsform – mange helsefordeler
I følge Tai Chi-filosofien må vi balansere disse elementene i oss selv for å oppnå et fredelig og langt liv. Bevegelsene er designet for å hjelpe deg med å oppnå denne likevekten mellom yin og yang. Med andre ord er “poenget” med Tai Chi å gjenopprette balansen i kropp og sinn.
Ny forskning antyder at den eldgamle kinesiske kampkunsten Tai Chi gagner mennesker på mange plan. Treningsformen er spesielt anbefalt for de som sliter med fibromyalgi. I tillegg viser forskningen at den gir både fysiske og psykiske fordeler for de som sliter med utfordringer som slitasjegikt, balanseproblemer, smertetilstander, energiløshet, Parkinson, hukommelsesproblemer, kronisk obstruktiv lungesykdom, depresjon, angst, søvnproblemer og hjerteproblemer. Treningsformen virker også forebyggende.

“Meditasjon i bevegelse” er et uttrykk som ofte brukes til å beskrive Tai Chi. De rolige og fokuserte bevegelsene bidrar til å roe sinnet, akkurat som mindfullness. Man kan også oppleve mange andre fordeler med denne typen trening, inkludert økt styrke, forbedret mobilitet, bedre fleksibilitet og sterkere immunitet.
Noe av det beste med Tai Chi er at du kan oppleve alle disse helsemessige fordelene uten store investeringer i utstyr. I tillegg trenger du ikke å være myk eller sterk for å komme i gang.

 

Qi Gong er en svært gammel kinesisk helsebringende treningsform som er blitt anvendt for å forebygge og behandle sykdommer i mer enn 5000 år. I 1973 ble qigong anerkjent som vitenskap i Kina.

Det finnes en rekke ulike tradisjoner og forskjellige teknikker. Qi betyr livskraft, gong betyr metode.

Qi Gong er en form for rolige helseøvelser. Målet med er å bringe kroppen i en tilstand av helhetlig balanse og selvregulering. Den styrker og stimulerer muskler, ledd, sener, nervebaner og sirkulasjon på en naturlig måte. Treningsformen. I tillegg har Qi Gong dokumenterbar effekt på en rekke sykdommer som astma, allergier, fibromyalgi,, artritt, migrene, nakke- og ryggsmerter, fordøyelsesbesvær

Qi Gongøvelsene gir effekt gjennom en kombinasjon av pust, tanke og bevegelse. Det er kjent at man bare gjennom å forandre pustingen kan påvirke mye i kroppen, blant annet blodsirkulasjonen. Bevegelser og tanker er tett knyttet sammen i Qi Gong treningen.

Passer for: Alle, om du er stiv eller myk, ung eller gammel eller syk eller frisk.